Cambodja! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hilde Bakx - WaarBenJij.nu Cambodja! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hilde Bakx - WaarBenJij.nu

Cambodja!

Blijf op de hoogte en volg Hilde

22 Mei 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hallo lieve allemaal!

Daar ben ik weer, vanuit de heerlijke Thaise stad Chiang Mai, in mijn uppie. Jazeker, ‘helemaal’ alleen: Jeff is in het zuiden van Thailand gebleven op een van de vele eilanden, niet omdat we elkaar beu zijn maar omdat ik morgen begin aan mijn meditatie cursus van 7 dagen in een tempel in complete stilte! Uitdaginggggg, maar heb er zin in! (ik ben dus ook een week totaal onbereikbaar.) Na vandaag een hele toffe dag te hebben gehad in een kooi met 6 volwassen tijgers en 5 iets jongere die het heerlijk vonden om geaaid en vertroeteld te worden (echt waar!), heb ik even niks te doen dus ga ik jullie vertellen over onze (alweer) geweldige tijd in Cambodja!

Vanuit Ho Chi Minh City in Vietnam hadden we een nacht bus naar Phnom Penh, onze eerste stop in Cambodja waar we 16 april aankwamen. Dit was ook de laatste dag van het Buddistische New Year, waar we nog net iets van mee konden pikken bij een groot tempel complex midden in de stad. Allerlei traditionele spellen, zang, dans en geklieder met talkpoeder is de beste omschrijving voor deze middag. Erg grappig!

Phnom Penh is vooral bekend vanwege de Kilings Fields en het S-21 museum, die we dan ook de volgende dag hadden bezocht, wat ik ONTZETTEND heftig vond! Bij de Killings Fields (grofweg uitgelegd: velden waar tijdens de Khmer Rouge mensen werden vermoord en in massa graven werden gedumpt) krijg je je eigen recorder mee en dan kun je rond lopen en bij verschillende stops verschrikkelijke verhalen over de gebeurtenissen daar horen. In het midden van het terrein staat een groot tempel achtig gebouw waar ze alle skeletten en anderen botten en beenderen (die nog steeds naar boven drijven als het erg regent) hebben verzameld en neergelegd, heel confronterend. Het museum was iets minder heftig, maar desalniettemin waren we er beide wel even stil van. Hier werden mensen (voor meestal geen reden) opgesloten en gemarteld voor ze werden afgevoerd naar de Killings Fields. Voor we naar deze twee heftige stops gingen hadden we trouwens nog een bezoekje gebracht aan een shooting range, waar we met een AK47 een aantal cocosnoten aan gort hadden geschoten, heel vet! ’s Avonds was er een pubcrawl in het hostel waar we verbleven wat weer uitdraaide op een erg gezellige avond.

De volgende middag pakten we de bus om 13:30 naar Siem Reap waar we ’s avonds om 21:00 aankwamen en na een hostel te hebben gevonden ‘de grootste pubstreet van Cambodja’ hadden bezocht, nice! De volgende dag (19 april) hebben we wat door de stad gewandeld, gepooled, gewinkeld en om half 5 hadden we met twee Britse jongens (waar we ook heel Vietnam praktisch mee hebben gereisd) afgesproken om naar Angkor Wat te gaan voor de zonsondergang en deze dag werd wederom afsloten in de pubstreet. Angkor Wat is een enorm tempel complex met enorme en indrukwekkende tempels, waar we de volgende ochtend/middag met een tuktuk een tour door deden. De eerste drie tempels waren echt onwijs gaaf, onwijs mooie en indrukwekkende bouwwerken. In totaal bezochten we er 5, de laatste twee waren beduidend minder maar desalniettemin toch aardige tempels! Eind van de middag waren we terug waar we even wat childen in het hostel voor we ’s avonds weer met onze Britse vriendjes hadden afgesproken om onze laatste avond met z’n 4 te vieren. Ik was van te voren nog naar een traditionele Cambodjaanse dansvoorstelling geweest wat wel tof was!

Na Siem Reap was het tijd om naar Battambang te gaan, een stuk minder toeristische stad in het midden van Cambodja. Hier zaten we 2 dagen en hebben we een dag met een tuktuk een tour gedaan naar een bamboo train, (deze liep ooit van Phnom Penh naar Siem Reap, maar is nu nog maar een stukje van 20 min van over die je op en neer kunt rijden en lekker van de omgeving kunt genieten, tot er een trein je tegemoet komt en je dus er van af moet en het hele gevaarte van de rails wordt getild), de kiling caves (een ander overblijfsel van de Khmer Rouge) en een enorme Buddha met wat verschillende tempeltjes. Leuke tour! ’s Avonds hadden we de nachtbus naar Kampot waar we de volgende dag eind van de ochtend in een onwijs tof hostel aan kwamen en we bij aankomst meteen een nacht bij boekten. De rest van de dag niet veel meer gedaan dan bij het hostel gelegen/gehangen, wat aan een rivier lag dus wat gezwommen en lekker rustig aan gedaan! ’s Avonds een van de beste spareribs ever gegeten in een restaurant in het stadje, heerlijk!
De tweede dag in Kampot huurden we een scootertje met 1 Amerikaans en 1 Duits meisje om naar het National Park te rijden. Het park wat per brommer bereikbaar is is in principe niet meer dan een mountain die je op rijdt (prachtige uitzichten!!) met onderweg wat Buddha’s, watervallen en bovenop een erg fancy hotel met casino waar we zomaar $14 wonnen! Na een lekkere lunch weer terug gereden met zijn allen en vervolgens weer een leuke avond in het hostel gehad met wat drankspellen en leuke mensen.

De volgende ochtend was het tijd voor ons om Arcadia Hostel in Kampot te verlaten en busten we naar Sihanoukville, een rustig stadje aan het strand waar wij verbleven op Serendipity Beach. Hier bleven we 3 nachten, waar we overdag niet veel meer deden dan aan het strand liggen en ’s avonds het hele goede nachtleven van Sihanoukville ontdekten. We hadden zelfs een klein Koningsnacht feestje met een x aantal andere Nederlanders!

Na deze relaxte dagen pakten we de slowboot naar het eiland Koh Rong, waar we in totaal 6 nachten verbleven en wat voor mij misschien wel de tofste plek so far is geweest! Koh Rong is een eiland wat nog relatief onbekend is, waar de stroom uitgaat ’s nachts tussen 2 en 9 ’s ochtends (en vaak nog wel een paar keer gedurende dag), waar geen ATM’s zijn, amper Wifi en allemaal dus redelijk primitief is. Maar wat een heerlijke relaxte sfeer hangt er, super mooie stranden rondom het hele eiland die met hikes van 30 tot 45 minuten te bereiken zijn, hele leuke mensen, leuke barretjes etc etc. We hebben dus eigenlijk praktisch 6 dagen in bikini/zwembroek rondgelopen, flink bijgebruind, wat trekkings gedaan, gesnorkeld, gekayaked naar een ander eilandje, gespeeld met de vele onwijs schattige puppies die er waren, leuke mensen ontmoet, aardig wat biertjes gedronken en erg veel in de zee gezeten/gezwommen. Heerlijke week!!

Omdat we nog geen genoeg hadden van het eilanden-leven, besloten we 4 mei naar Koh Rong Samloen te gaan, een eiland 30 minuutjes van Koh Rong af met de boot wat nog onbekender en een stuk primitiever is. Er zijn maar zo’n 6/7 resorts aan het strand en het is ontzettend stil en rustig maar vooral ook heel erg mooi! Wat trekkings gedaan naar de andere kanten van het eiland, mooie sunset gezien, rustig onze boekjes op het strand gelezen (wat misschien wel het mooiste strand is geweest wat we tot nu toe hebben gezien) en elke avond lagen we rond 23:00 uur wel in bed. Heerlijk voor een paar nachten!

Nadat we weer helemaal opgeladen waren, pakten we de boot terug naar Sihanoukville waar we nu op een ander strand verbleven: Otres Beach. Dit was weer vrij vergelijkbaar met Koh Rong, het bestond uit niet meer dan een onverharde weg met links en rechts een heleboel strandtentjes en barretjes. Hier zijn we 2 nachten geweest, overdag weer weinig meer gedaan dan aan onze kleur gewerkt (hard werken hoor) en ‘s avonds met wat ‘oude bekenden’ van onze reis geborreld. Onze allerlaatste nacht in Cambodja, 8 mei, was er een speciale rave party midden in de jungle wat alleen te bereiken was door jezelf een rivier met een pondje over te trekken waar we dus heen gingen, en wat een toffe avond was dit! Onwijs tof feest!! Beetje jammer was alleen onze pick up om 7uur ’s ochtends om de bus naar Bangkok te pakken..

En dit waren dus onze avonturen en onze geweldige tijd in het mooie Cambodja! Beide vinden we Vietnam en Laos toch net iets leuker (toch Jeff?), maar desalniettemin is het een heel tof land met vriendelijke mensen, lekker primitieve plaatsen en al met al een goed nachtleven. Toppertje geweest!

Morgen dus mijn meditatie cursus, hierna een dagje vrijwilligerswerk doen met olifanten en dan vlieg ik de 30e ’s avonds weer terug naar zuid Thailand waar vriendjelief op me zal staan te wachten! Tussen de bus naar Bangkok en nu zijn we op de eilanden Koh Phangan en Koh Tao geweest. Koh Phangan was een groot party eiland/week met de FullMoon party en alle pre-party’s die eraan voorafgaan (en niet te vergeten de afterparty’s) ,en op Koh Tao hebben we duikcursussen gedaan! Jeffry zijn Advanced (level 2), en ik mijn Open Water (level 1), waar we allebei onwijs van genoten. Duiken zullen we zeker nog een x aantal keren gaan doen de komende 3 maanden!

Dit was het weer voor dit verslag, hopelijk verveelt het nog steeds niet om te lezen!

Heel veel liefs en kusjes!

• 22 Mei 2014 - 15:25

Ellen:

Chica! Het verveelt nog niet een klein beetje! Jaloers word ik wel.. haha gelukkig schijnt de zon hier ook, dat verzacht de pijn een beetje ;) Maar hele gave avonturen en leuk geschreven! Ben erg benieuwd naar je meditatiecursus.. heel veel succes en plezier!! xx

• 22 Mei 2014 - 16:03

Rian:

Hey meissie.
    Nee hoor, verveelt niks. Het meeste weten wij al door het veelvuldige contact maar het is erg leuk om te lezen. Misschien spreken we elkaar nog wel meer als toen je in Breda woonde ha ha.
    Ben ietsje minder enthousiast dat je nu alleen bent maar gelukkig verdwijn je morgen in die tempel en we gaan er maar vanuit dat je dan extra goed bewaard bent.
    Heel veel plezier en het zal een hele uitdaging voor je worden ben ik bang maar dat weet je dan ook weer.
    Als je weer bereikbaar bent horen we supergraag hoe het bevallen is en kun je aan de (gelukkig) 2e helft van jullie reis beginnen.

Heel veel liefs pap en mam xxxx

• 22 Mei 2014 - 23:20

Ellen Deen :

Wat maken jullie veel mee. En spannend 7 dagen stil. Zou moeilijk zijn voor mij

• 22 Mei 2014 - 23:59

Loes:

Dat wordt nog wat, jij 7 dagen stil in die tempel! Succes iig daarmee;) ben benieuwd of die tempel na jouw bezoek nog steeds zo rustig is en niet zn motto heeft veranderd in party party party! Geniet ervan en tot apps! Xx

• 24 Mei 2014 - 13:11

Tante Carla:

Nee hoor je verhalen vervelen niet wat hebben jullie het daar toch GAAF!
    En jullie genieten er heerlijk van zo te lezen ook s'nachts!
    Op het moment dat ik dit schrijf zit je dus in stilte, ben heel benieuwd hoe jij dat ervaart.

Nog heeeeeel veel plezier samen en GENIET!!
    xx Tante Carla en de rest

• 27 Mei 2014 - 12:42

Mariette:

Hé Hilde,
    Ik liep wat achter met lezen maar vandaag heb ik je verhalen weer bekeken. Klinkt allemaal geweldig wat je daar ziet en meemaakt. We waren vorig jaar ook in Angkor Wat en de Killing Fields, was inderdaad erg indrukwekkend. Maar zoveel party's hebben wij niet bezocht.... Fijn dat je er zo van geniet. Ook die brommertjes in Vietnam, dat klinkt geweldig. Wat een leuke ervaringen heb je.
    Ik hoop dat de stilte je nu goed bekomt... Is weer totaal wat anders, maar wie weet kom je er als een boeddhistische monnik uit, met kale kop en oranje kleedje om? Met wat ik hier lees verbaast mij niets meer.
    Nog veel plezier samen!

• 28 Mei 2014 - 18:38

Maaike:

Heee Hilde,

Wat tof om je verhalen te lezen en het verveelt zeker niet!!
    Heel veel succes met je 'stilte' cursus, ben benieuwd hoe dat gegaan is.

Geniet er nog van!!

Kus, Maaike