Sabaidee Laos! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hilde Bakx - WaarBenJij.nu Sabaidee Laos! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hilde Bakx - WaarBenJij.nu

Sabaidee Laos!

Blijf op de hoogte en volg Hilde

17 Maart 2014 | Vietnam, Hanoi

Hallo lieve allemaal!

Een maand en 2 landen verder is het weer tijd voor een verslagje! We zitten nu in Hanoi, in het noorden van Vietnam, waar het helaas elke dag redelijk bewolkt is en maar rond de 20 graden. De laatste 3 weken zijn we in Laos geweest, waar ik nu ook over zal vertellen.
Laos is fan-tas-tisch! Ik vond het echt een heerlijk land, en ben blij dat we na Vietnam er nog een kleine week naar terug gaan om the 4000 islands helemaal in het zuiden te bezoeken.

We reisden vanuit Pai, Thailand, naar Laos per slowboat. Een boottocht van 2 dagen waarbij we overnachtten in een piepklein dorpje waar letterlijk minder dan niets te doen was. De boottocht zelf was super, heel veel leuke mensen leren kennen en super genoten van alle uitzichten en views. Prachtig! Na 2 dagen boten kwamen we aan in Luang Prabang, een stad vrij midden in Laos waar we 3 dagen bleven samen met alle backpackers die we tijdens de boottocht hadden leren kennen. Een dag bezochten we een hele hele mooie waterval, andere dag hebben we wat door de stad geslenterd en de laatste dag doorgebracht bij een lekker zwembad. ‘s Avonds aten we in een grote buffet straat voor $1 per bord (hoe vol het ook was), dronken we wat in een van de vele café’s en na sluittingstijd van deze barretjes (wat 11pm was) hebben we ontzettend gelachen in een bowling alley. Jazeker, een bowlinghal. Dat is het enige wat open is na 11 pm in Luang Prabang, daar gaat het feestje door tot 3 in de morgen. Een raar idee maar een erg goed werkende formule aangezien het elke avond rete druk was met dronken backpackers die maar wat graag een strike wilden gooien of de goedkope wodka wilden drinken. Een ochtend stonden we op om 5.30 am om de monniken te zien die de straten langs gaan om hun eten voor die dag te verzamelen. Ondanks dat er maar weinig monniken waren op de plek waar wij stonden was het toch een indrukwekkend gezicht, als je de irritante foto chinezen weg dacht.

Na Luang Prabang zijn we per bus naar het noorden gegaan naar Luang Nam Tha, waar we de eerste dag per ongeluk terecht kwamen op een Lao familiefeest, wat bestond uit een hele boel ronde tafels met stoelen erom heen en een kleine dansvloer in het midden. Veel eten, drinken en dansen zijn de hoofd ingredienten voor een geslaagd feest in Laos. Heel ander feest dan we gewend zijn in NL, maar zeker niet minder leuk.
Vanuit dit dorpje hebben we een 3 daagse trekking geregeld door het National Park, samen met een super guide/masterchef en 2 Australische meiden. In plaats van dronken te worden tijdens carnaval hebben wij dat weekend in de jungle doorgebracht en 3x per dag rijst gegeten met onze handen van bananenbladeren en ons zelf gewassen in de rivier! Loved it!
De eerste dag reden we op scooters door de bergen met schitterende uitzichten, bezochten we verschillende hill tribes en een mooie waterval. We sliepen die nacht in een homestay, dus bij locale mensen thuis. Heel tof om te zien hoe zo’n dorpje en de inwoners leven! Douchen/baden bijvoorbeeld doet het hele dorp een halfuur voor zonsondergang in de rivier, zodat iedereen schoon en fris binnen zit voor het pikkedonker wordt.
De tweede dag bestond uit kayaken. Vanuit het dorpje kayakte we naar een hut midden in de jungle waar letterlijk niks was, waar we die nacht overnachtten. Alweer een super mooie omgeving, toffe dorpjes gezien en lekker in het water gepeddeld. Helaas geen heftige rafting tocht ivm het droge seizoen nu, over een maand of wat zullen we nog een kayaktocht doen als het water hoger en wilder is.
De laatste dag van de trekking bestond uit daadwerkelijk trekken, een redelijk zware tocht te voet door de jungle van zo’n 6 uur. Al met al een super weekend gehad en ontdekt dat we best goed kunnen tegen primitiviteit, samen met hele leuke mensen en super lekkere maaltijden. Het was echt ongelofelijk wat de guide wist te maken van ‘niks’, enkel wat hij vond in de natuur maar ontzettend lekker!

Na dit avontuur zijn we die maandagavond, 3 maart, per bus door gereisd naar Vang Vieng. Vang Vieng is een klein leuk stadje met een goed nachtleven en een grote toeristische attractie: tubing! Dit hebben we twee keer gedaan tijdens ons 3daags (party)verblijf en het houdt in dat je met een opblaasband door de rivier drijft en aanlegt bij verschillende barren om samen met alle andere tubers dronken te worden. Gegarandeerd feest en super leuk! ‘s Avonds waren er nog genoeg leuke kroegen waar we ons prima vermaakten met alle vriendjes en vriendinnetjes die we hadden gemaakt tijdens het tuben of die we nog kenden van de slowboot. Tijdens de tweede keer tuben werd ik wel gebeten door een aapje, dus mocht ik in de week erna 3 spuiten halen tegen rabies (wat ik waarschijnlijk niet eens zou hebben maar we durfden het risico toch niet te lopen).

Na Vang Vieng vervolgden we onze reis naar Thaktek. Vanuit Thaktek hebben we een driedaagse scooterronde gereden, wat helemaal te gek was! Samen met een duits meisje Britta (die we nog kenden van de slowboot en ook in Vang Vieng veel mee om zijn gegaan) en een belgische jongen hebben we drie dagen heerlijk rond gecrosst, watervallen, grotten en coolsprings bezocht en genoten van de prachtige uitzichten en Laotianen. Geslapen in erg leuke hostels met leuke andere loopers die we steeds tegen het lijf (scooter) bleven lopen aangezien iedereen min of meer dezelfde route rijdt. Geen ernstige dingen gebeurd, op 2 slappe banden van Jeffry’s scooter na (op z’n verjaardag nog wel!). Zijn verjaardag was de laatste dag van de loop, dus ‘s avonds terug in Thaktek verraste ik hem met een hele mooie en lekkere taart inclusief cijfer-kaarsjes en een helium-tijger-ballon zodat ie zich nog een beetje jarig voelde.

Onze laatste dag in Laos was misschien wel de meest bijzondere, we waren namelijk uitgenodigd voor een bruiloft! De bruidegom was de eigenaar van het hostel waar we de eerste nacht van de loop sliepen, en hij was degene die ons uitnodigde. De avond ervoor belden we hem voor de zekerheid nog een keer op, en door zijn enthousiaste reactie besloten we te gaan, wij twee en Britta. We waren er rond 11am, en het feest was al in volle gang. De bruidegom was bijna tot tranen geroerd toen hij zag dat we er waren en we hem een fles wiskey cadeau gaven en de bruid was gewoonweg prachtig, traditioneel gekleed en opgemaakt. Beide straalden de hele dag en ze waren duidelijk erg trots dat ze zomaar 3 blanken gasten hadden op hun bruiloft. We mochten (moesten) aan tafel zitten met de first man en alle broers en zussen van het trouwpaar die zorgden dat we niks tekort kwamen, kregen voorrang voor het toilet en werden wel behandeld als ‘speciale’ gasten. Blijft toch raar! Het feest was ongeveer hetzelfde als de eerste die we in Laos hadden mogen meemaken, alleen was dit een stuk groter en uitbundiger. We hebben een hele leuke middag gehad met veel warme biertjes (maar koud door ijsklonten), veel lekker eten, veel gelach en gezwaai naar de andere gasten, veel gedans (rondjes lopen en met je handen sierlijk bewegen) en snoeiharde muziek, gezongen door verschillende gasten.

Die zelfde avond wilden we een nachtbus pakken naar Vietnam, maar deze is niet op komen dagen dus werd het een ochtendbus. Eenmaal over de grens pakten we een trein naar Hanoi, waar we nu dus zijn. Morgen hebben we een 3 dagen/2 nachten (party)tour naar Halong Bay en vrijdag of zaterdag zullen we uit Hanoi vertrekken met onze eigen brommers (die we gisteren hebben gekocht). Vietnam gaan we door trekken met deze brommers, we verwachten er ongeveer een maand over te doen om in Hoi Chi Min City, ons eindpunt in het zuiden te komen. Het schijnt een hele mooie route te zijn, door allerlei verschillende landschappen en langs de kust (strand!!!!) waar we heel veel zin in hebben!!

Kusjes!

• 17 Maart 2014 - 10:17

Chantal:

Heey Hilde,

Wat een leuk verslag!
    Zit te genieten hoe je schrijft!
    Geniet nog lekker van jullie leuke/spannende reis!

Groetjes uit Liempde.
    Chantal en Rob

• 17 Maart 2014 - 11:01

Rian:

Hey Hilde en Jeffry.

Het meeste hadden we al via Skype vernomen maar erg leuk om na te lezen en opa is blij met weer een verslag.
    Wat maken jullie veel mee! Kun je jaaaaaaaaaren mee vooruit ( hoop ik)
    Ik hoef niet meer te zeggen : Geniet! want als er iets is wat jullie doen is dat het wel.
    Kijk uit voor apen en andere bijtgrage beesten en tot Skype.

xxxx Mam

• 17 Maart 2014 - 13:11

Tante Ans:

Hee daar allebei.
    wat n belevenissen daar zo ver weg he. Leuk hoor. Blijven zo goed op de hoogte. Heel fijn, en tot volgende aapje. Sorry appje !!!!!! Dikke x

• 17 Maart 2014 - 14:05

Maré:

Haa Hilde!
    Jullie maken heel wat mee daar, echt iets voor jou ;-) Vooral die bruiloft, dat had ik wel willen zien....
    Leuk om je verslagen te lezen. Ben ook erg benieuwd naar de foto's!
    Geniet ervan samen met Jeffry!
    x Maré

• 17 Maart 2014 - 15:31

Tante Carla:

Hee daar samen,
    Wat een heerlijk verslag je bent er bijna zelf bij,I Wish.
    En voorzichtig met de brommers maar vooral GENIET!!!
    dikke kus van ons 4

• 17 Maart 2014 - 16:05

Anne:

Nou Hilde zo te lezen gaat het super goed daar. Echt gaaf! Leuk dat jullie nu met brommers gaan dan kun je alles om je heen goed zien en mee maken. Xx Anne
    Heb de afterpartys met carnaval wel gemist

• 17 Maart 2014 - 19:36

Jessie :

Hee Hil,

Waaw wat gaaf! Wat jij allemaal beschrijft lijkt me zoo super!
    Wel heel apart dat je daar als speciale gasten op een bruiloft mag komen en dat zij dan vereerd zijn haha.
    Ik ben heel benieuwd naar je foto's. Die moeten wel super mooi zijn!
    Heel veel plezier daar nog samen! En blijven genieten natuurlijk!

Xx Jessie

• 17 Maart 2014 - 21:38

Lotte:

Waaaa, Hillie! Wat gaaf! Cool dat jullie zelf nu brommers hebben gekocht!

• 18 Maart 2014 - 20:49

Mariette:

Hé Hilde,
    Wat een leuk verslag schrijf je,alsof je bij jou achterop de brommer zit! Wat een mooi land moet dat zijn, Laos, ik krijg er bijna spijt van dat we er niet zijn geweest.
    Je hebt dus zelf brommers gekocht nu? Te gek hoor, kijk je wel uit? Met de enge ongelukken enzo (jaahaa...) Ik ben benieuwd wat je van Halong Bay gaat vinden.
    Toch leuk dat je een verslag schrijft meid, leuk om je te volgen door Azië!
    Groeten en heel veel plezier,
    Mariëtte

• 19 Maart 2014 - 22:07

Henny En Jeanne:

Wat maken jullie leuke dingen mee,ze. Erg leuk om jullie op deze manier te volgen. Als je aan het lezen bent is het net of je er zelf bij bent.Jeffry gaat deze verjaardag waarschijnlijk nooit meer vergeten. Blijf genieten (hoeven we volgens mij tegen jullie niet te zeggen) en tot het volgende verslag.

• 29 Maart 2014 - 10:11

Jet En Wil Beers En Ton En Riet:

Zo te lezen, genieten jullie. Wij zijn weer thuis, een prachtige reis gehad. veel gedaan en gezien.
    Wat hebben we het gezellig gehad met jullie in(of is het op) ons stamcafeetje.
    groetjes van ons, je weet wel, hunnie van de sms generatie.