Thailand #3 + #4, Maleisië #1 en Singapore! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Hilde Bakx - WaarBenJij.nu Thailand #3 + #4, Maleisië #1 en Singapore! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Hilde Bakx - WaarBenJij.nu

Thailand #3 + #4, Maleisië #1 en Singapore!

Blijf op de hoogte en volg Hilde

29 Juni 2014 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hoi lieve allemaal!

Vanuit de stad Kota Kinabalu (Borneo - Maleisië) vanuit de huiskamer vanuit het hostel wil ik jullie graag vertellen over de 3e en 4e keer dat we in Thailand zijn geweest, de eerste helft van Maleisië dat we gezien hebben en het ultra moderne en schone land (stad) Singapore. Morgen bussen we naar Sepilok waar we overmorgen met een 3dagen/2nachten trekking door de jungle zullen beginnen, deels over de rivier en naar het schijnt met heel veel wildlife. Let's hope it!

Mijn laatste blog was een dag voordat ik aan de meditatie cursus begon, dus daar zal ik eerst wat over vertellen!

Het dagprogramma zag er als volgt uit:
5:00: opstaan
5:30: Dhamma talk (de teacher die ons verhalen/ervaringen vertelt en tips geeft voor onze cursus)
7:00: Ontbijt
8:00: mediteren
11:00: lunch (tegelijkertijd dinner, laatste eten van de dag)
12:00: mediteren
14:00: report (10 minuten individueel met de teacher een gesprekje, waarbij je de volgende stappen van het mediteren krijgt en vragen kunt stellen)
15:00: mediteren
18:00: evening chanting (Thaise gebeden zingen)
19:00: mediteren
21:00: lights out!

Ik begon de eerste dag met 10 min zittend - 10 min lopend - 10 min zitten - 10 min lopend mediteren (dit was 1 ronde), en na een week was dit verhoogd van 10 naar 25 min. Voor het slapen elke avond 5 min liggend mediteren, deze tijd bleef wel hetzelfde gedurende de week. Per dag mediteerde ik zo'n 6 tot 8 rondes. Het vroege opstaan was de eerste 2 dagen best zwaar, maar na een tijdje raakte ik er wel aan gewend en het scheelt natuurlijk dat ik ook vroeg onder de wol lag (en zonder alcohol oid), dus voelde me voort best uitgerust haha! Wel deed ik elke dag tussen ontbijt en lunch een klein dutje, maar dit was meer vanwege te veel tijd.
De eerste 3 dagen was ik compleet in stilte, maar de laatste 3 dagen heb ik 's avonds steeds gezondigd door met mede studenten bij de hoofd tempel te zitten kletsen. Ondanks dat ik de regel brak, voelde het toch totaal niet verkeerd. Ik voelde me de eerste dagen aardig saai en alleenig en ben nog steeds op reis en dus op zoek naar mensen om te leren kennen! Het was ook wel fijn om met hun te praten over wat zij voelden en tips te delen etc. Andere regels die ik heb gebroken zijn om niet te schrijven en te lezen en te doden (insecten). Het centrum ging best mellow met die regels om, hun instelling was van "het is jouw cursus, je houden aan alle regels zal je helpen maar als je wilt eten/praten/muziek luisteren oid prima, het is nog steeds je eigen cursus. Als je anderen maar niet stoort".
Het niet eten was eigenlijk de zwaarste regel, rond 12uur in de middag begon ik alweer honger te krijgen en dit hield niet op tot de volgende ochtend 7. Toch vertikte het iets te eten (wat de anderen stiekem wel deden), een soort principe kwestie dat ik het ook zonder eten zou doen ook!
Het meditatie centrum was gelegen op een berg in bossen, iets lager dan de hoofdtempel Doi Suthep (kleine 10 minuutjes lopen ervandaan), en daardoor met een geweldig uitzicht en 2408374 insecten en beestjes. De momenten tussen het mediteren en de andere activiteiten door vulde ik op door wat rond te lopen of te schrijven of te lezen in mijn kamer, en ik heb veel tijd doorgebracht bij de hoofdtempel. Er waren daar een boel honden die maar wat graag aandacht wilden, genoeg mensen (rare chinezen) om te bekijken en het was al met al een hele fijne, rustgevende plek met een prachtige view-spot over de stad Chiang Mai. Door mijn witte kleren wisten de monnikken dat ik een 'student' was dus mocht ook mee 'achter de schermen' met ze, best tof!

Ik hoor jullie denken: maar wat heeft ze dan bereikt na een week wit dragen, honger lijden en vrij anti-sociaal zijn? Nou lieve mensen, dat weet ik zelf ook niet helemaal precies haha. Sommige momenten tijdens het mediteren merkte ik wel dat ik "dieper" kwam ofzo, een soort onderbewustzijn, wat wel heel prettig voelde (maar moeilijk uit te leggen is). Maar ik denk dat een week te kort is om dit echt goed te leren en te ervaren, ik ben nog echt op een beginnersniveau en door elk geluid in de omgeving afgeleid. Toch denk ik dat het wel van pas zal komen in stressvolle periodes, om dan even 20 minuutjes te mediteren en mezelf weer op te laden? De tijd zal het leren, het was in ieder geval een hele bijzondere ervaring en heel interessant. Ik heb er ook zeker wel van geleerd en ook wel geleerd over mezelf (niet praten maakt je héél veel denken) en ik heb zéker aardig wat geld bespaard! ;) al met al ben ik heel blij dat ik het gedaan heb! Toffe, bijzondere ervaring en wel een klein persoonlijk hoogtepuntje van de reis so far.

De dag dat ik uit de tempel kwam, 29 mei, heb ik samen met 2 jongens doorgebracht die ook die dag uit de tempel gingen. Eerst flink zitten bunkeren (cheeseburgers en friet als lunch!!) en vervolgens besloten de jongens dat ze een tattoo wilden laten zetten. Eerst met een welverdiend biertje hun ontwerpen zitten bedenken, vervolgens laten plaatsen en toen op stap gegaan! De curfew was nog steeds van kracht die avond (van middernacht tot 4 in de ochtend), dus een echt latertje werd het niet. Desalniettemin een leuke avond gehad!! Een verademing na die laatste week haha.

30 mei had ik een vrijwilligersdag gepland bij een olifanten opvang centrum, wat echt súper super leuk was! Eerst de olifanten gevoerd, vervolgens een familietje gevolgd en bij ze in het gras gezeten en alleen rustig naar de dieren gekeken en van ze genoten. Na de lunch een hele indrukwekkende documentaire gezien over hoe ze de olifanten 'traditioneel' klaar stomen om op gereden te worden (als je die hebt gezien zul je dit wel voort uit je hoofd laten, om te janken zo erg!! Heb gezocht voor een link maar helaas niet kunnen vinden.. Doe niet aan olifant rijden!!), en vervolgens weer wat leuks gedaan namelijk de olifanten gewassen in de rivier! Hierna een uur gewoon in die valley gestaan/gezeten tussen alle 39 olifanten links, rechts, voor en achter je terwijl ze gewoon een olifant aan het zijn zijn. Hele toffe dag!

's Avonds had ik een vlucht naar Phuket en was ik weer samen met vriendjelief na 12 dagen! :) De volgende dag wat door de stad Pattong gewandeld en aan het strand gelegen. 's Avonds heerlijke sushi gegeten en op stap geweest, wat een hele ervaring was.. Een paar honderd bars in dezelfde straat (Stratum x 10000), honderden Thaise prostituees en Ladyboy's en veel viezige oude Westerse mannen die hier gretig gebruik van maakten. Bizar! Uiteindelijk in een redelijk 'normale' bar terecht gekomen en daar wat drankjes en dansjes gedaan. Om 4 uur die nacht hadden we weer taxi naar het vliegveld en vlogen we naar het volgende land: Maleisië!

We vlogen naar Kuala Lumpur, waar we 3 nachten gelogeerd hebben bij 2 NL'se en 1 Belgische jongen die we tijdens de Fullmoon in Thailand hebben leren kennen, en die in KL wonen en stage lopen. Nogmaals bedankt jongens als jullie dit lezen! Een heel mooi en luxe appartement, zwembad op het dak etc, en het was best lekker weer eens een 'eigen' keuken/koelkast te hebben, en een filmpje te kunnen kijken 's avonds in je pyjama op de bank! De eerste dag in KL (2 juni) de stad verkend en highlights bezocht en 's avonds een filmpje gekeken met de jongens en gespeeld met onze nieuwste aanwinst: een GoPro camera!

De dag hierna naar Mellaca gegaan, een stad 2 uurtjes boven KL waar nog veel NL'se invloeden te zien zijn zoals bv straatnamen, een Stadhuys en Nederlands schrift op grafstenen, best grappig! Terug in KL naar de Petronas Towers gegaan (dé highlight van de stad) en wat gedronken ergens. De laatste dag in KL was een organizatorische dag en hebben we afgesloten met de jongens en bier bij de Helilounge (een heliplatform during the day, maar 's avonds knallen ze er wat tafels en stoelen op dus heb je een ge-wel-dig uitzicht van de stad, tof!!). Vervolgens nog naar de pubstreet gegaan en de jongens weten te overtuigen dat stage ook weer niet zó belangrijk is, wat uitdraaide op een erg leuke avond!

De volgende ochtend de bus gepakt naar Singapore, land nummer 7 alweer. Een 'land' bestaande uit eigenlijk alleen maar een hele grote mega stad, met torenhoge wolkenkrabbers en die heel erg ontwikkeld/Westers en brandschoon is. We zijn er maar 1 volle dag geweest, 16 juni, en dat was naar ons budget kijkend ook meer dan voldoende hihi. Wat een prijzen daar, ongelofelijk: 3 blikjes bier uit de supermarkt was 10 dollar, potje Feta kaas voor 13 dollar (wat we niet kochten uiteraard), niet echt backpackproof! Die dag wat rondgelopen door Little India en het business gedeelte van de stad wat toch wel indrukwekkend was. Hierna naar de dierentuin geweest! Een van de beste ter wereld zeggen ze, en het was inderdaad wel een hele toffe! 's Avonds naar de Skybar van het welbekende Marina Bay Sands Hotel geweest (met het nummer 1 zwembad van de wereld op het dak), hier wat genoten van het uitzicht, foto's gemaakt en snel weer weg gegaan voor we een drankje moesten bestellen haha! Een drankje in de supermarkt gehaald en op straat aan de rivier wat zitten drinken (zoals de 'gewone' burgers en de meeste travellers daar doen).

Om 6 uur de volgende ochtend hadden we een bus terug naar Maleisië, met de hoop om het National Park Tama Negara die dag nog te bereiken. Het koste aardig wat moeite, bussen en tijd, maar uiteindelijk om 23:30 rolden we een bed in, ín het park! De volgende ochtend een trekking gedaan door dit park (beetje tegenvaller, het hele park lag vol met houten vlonders dus de echte wild beleving was een stuk minder), een wandeling over touwbruggen gemaakt en aapjes gezien! 's Middags weinig gedaan en 's avonds hadden we een 'night safari' geboekt, wat ook weer een beeeetje een tegenvaller was haha. Enkel gewapend met een zaklamp ipv jachtgeweer zoals ze dat in Zuid-Afrika deden gingen we op zoek naar insecten en beestjes. Uiteindelijk toch best leuk, MEGA spinnen en vieze maar toch best toffe insecten gezien en de gids wist wel toffe feitjes en informatie te vertellen.

De dag hierna weer lang gereisd naar de Perhentian Islands, maar dat was het weer meer dan waard! Een heel primitief, klein eilandje zoals we ook een beetje op Koh Rong in Cambodja hadden. Electriciteit of wifi was nooit zeker, geen ATM's of 'normale' winkels of uberhaupt een dorp, heerlijk! De eerste avond al een hele leuke, grote groep leren kennen waar we alle 3 de dagen daar mee op trokken. Deze dagen waren gevuld met 2 duiken (moooooi!! stiekem mooier dan in Thailand), veel zonnen en in de zee zwemmen en 's avonds steeds met deze groep eten, borrelen en stappen, wat elke keer weer uitdraaide op een tof feestje. Een heerlijk eilandje waar we naar mijn mening iets te kort zijn gebleven, maar dat is altijd achteraf gepraat. 'Helaas' moesten we verder reizen, omdat we de 1e WK wedstrijd op een ander eiland in Maleisië wilden kijken (we hadden afgesproken met de stagelopers uit KL).

11 juni reisden we dus door met een nachtbus naar Penang, waar we de volgende dag doorbrachten in George Town, het UNESCO stadje van dit eiland wat deze titel zeker verdiend! Een heel schattig leuk binnenstadje, heel creatief, met veel mooie tempels/kerken/moskeën. Nog een chocolade/coffee museum bezocht en 's avonds gegeten op een leuk pleintje met allerlei foodstands, live optredens en zelfs een LadyBoy show (helaas in het Maleisisch).

13 juni de boot gepakt naar Langkawi, het eiland waar we de wedstrijd wilden kijken. In Maleisië zou die pas om 3 uur 's nachts (de 14e dus eigenlijk) worden uitgezonden, dus we hadden een flinke avond voor de boeg.. Met 2 Nederlandse jongens die we kenden van de Perhentians afgesproken (Teun en Captain Kevin), samen gegeten en voor de Ierse pub in onze oranje klederdracht gewacht op de grote groep stagelopers uit KL (zo'n 18 personen waren dat). Met onze mooie shirtjes trokken we aardig wat bijkijks, alle Nederlanders in de omgeving waren binnen no time op de hoogte van de Ierse pub waar wij zouden gaan kijken haha. Op het moment van de aftrap stonden we dan ook met (welgeteld) 56 Nederlanders binnen en 1 persoon in een Spaans shirt (die wel heel sportief was), oftewel één groot feest! Voor de rust was het bier in de pub op, en voor het einde van de 2e helft ook in de supermarkt ernaast.. Mooi feestje en een mooie wedstrijd!! Vanwege de wedstrijd die pas om 3uur begon 's nachts, hebben we de dag erna niet veel meer gedaan dan in bed gelegen tot 17:00u. 's avonds weer met dezelfde groep Nederlanders geborreld op het strand en nog naar een soort apres ski barretje geweest. De laatste dag op Langkawi (15 juni) met alle stagelopers een brommertje gehuurd en rond het eiland wezen crossen, een erg mooi eiland!

Om 15:45u hadden wij die dag vanaf ons hostel een pick-up om weer terug te gaan naar het heerlijke Thailand, waar we zouden meeten met Anton, een vriend van Jeffry uit NL die nu 2 jaar in Australië woont en bij ons 2 weken vakantie kwam vieren! We zagen hem op Koh Phi Phi (wat een heerlijk en fijn eiland weer in Thailand), waar we samen met Teun en Kevin (van de Perhentians islands/Langkawi) een ontzettend leuke tijd hebben gehad! Overdag lekker rustig aan op het strand, naar een schitterend view-point gelopen, biertjes gedronken en een dag een boot tocht gedaan naar allerlei andere mooie strandjes. 's Avonds WK-wedstrijden gekeken (met de NL'se natuurlijk als hoogtepunt!), gefeest op het strand en wederom erg leuke avonden gehad en veel gelachen. Schitterende tijd gehad op schitterend Koh Phi Phi, dankjewel jongens!!
Na Koh Phi Phi gingen we verder naar Krabi, een kustplaatsje vlakbij Phi Phi, samen met Anton en Teun. Hier een dag een scootertje gehuurd om de omgeving te verkennen met zijn 4e, 's avonds wat gedronken op een rustig pleintje in het stadje en een dag een héél mooi strand bezocht: Railey Beach. Hier wat rots geklommen, gezwommen, aan het strand gehangen en met aapjes gespeeld.

Na Krabi waren we verder ge-eilandhopt naar Koh Phangan (waar wij al waren geweest met de Fullmoon Party in mei, maar Anton en Teun niet), waar we ook weer leuke feestjes maakten/bezochten en voetbal keken en overdag vooral lui waren en aan onze kleur werkten. Hier zijn we 3 nachten geweest, waarop we door hopten naar het eiland Koh Tao. Ook hier waren Jeffry en ik al wel geweest ivm onze duikcursus, maar vanwege het goedkope duiken (en omdat het gewoon een tof eiland is), vonden we het geen enkel probleem hier nog eens terug te zijn! Dus hier hebben we gedoken, gestapt en een brommertje gehuurd om iets meer van het eiland en haar prachtige stranden te zien. Weer een heerlijke tijd gehad op al deze eilanden, ik denk dat het een goede vakantie voor Anton is geweest?!

Nadat we gisteren (28 juni) afscheid hebben moeten nemen van Anton reisden we nog een stukje samen met Teun vanuit Koh Tao naar Kuala Lumpur Airport, waar hij bleef maar wij een overstap hadden naar Kota Kinabalu (de stad op Borneo waar we nu dus zijn). En nu zijn we dus weer bij vandaag!
Vandaag Kota Kinabalu wat verkend, een leuke zondagmarkt gezien en nu wat organisatorisch gedoe om onze tijd op dit eiland te vullen (helaas moet je hier alles nogal vooraf regelen naar het schijnt). Morgen hebben we dus de bus naar Sepilok, waar we die 3 daagse trekking zullen doen en vanuit daar willen we naar bepaalde eilanden gaan die altijd in de top 3 voor duikers ter wereld staan! Klinkt veelbelovend niet?!

De tijd gaat (veel te) snel, nog maar 2 maanden voor de boeg! Maar we genieten nog steeds met volle volle teugen en maken van elke dag een bijzonder goede!! Lieve groetjes van ons!

• 29 Juni 2014 - 14:16

Loes:

Hee sis en jeff!
    Aan je schrijven te zien ben je de engelse taal flink eigen aan t maken;) het klinkt wederom weer super gaaf!! Dat zeg ik volgens mij iedere keer haha. Geniet ervan en idd nog 2 maandjes, geniet ervan!!
    Xx loes

• 29 Juni 2014 - 15:02

Rian:

Hey samen.

Wat een leuk verslag weer.
    En wat maken jullie het mee!!!!
    Een reis om nooit meer te vergeten.
    "Helaas" komt zo zoetjes aan toch het einde in zicht en je bent voorzichtig toch al weer een beetje bezig met de studie in september ( incl de 6 maanden buitenlandse stage haha).
    Hoop dat de komende 2 maandjes net zo geweldig zullen gaan worden als de voorgaande 5 maar dat lijkt me geen probleem voor julie.
    Geniet er nog met volle teugen van.

Liefs pap en mam xxx

• 30 Juni 2014 - 08:40

Ellen Deen:

Heerlijk genoten van je enthousiaste verhaal. Maak er nog twee mooie maanden van.
    Grtjes. Ellen. X

• 30 Juni 2014 - 09:02

Jeannet En Henk:

Hilde en Jefferi
    Mooi om het te lezen, geniet nog even van de mooie dingen die jullie zien en meemaken!!
    Groetjes van de Zonnetjes

• 30 Juni 2014 - 14:55

Jeanne:

Er kwam weer een berichtje van je moeder: Nieuw verslag van ons Hilde online. Wat heb ik weer genoten van jullie enthousiaste verhalen. Echt weer de moeite. Geniet van de laatste 2 maanden en van al die nieuwe dingen die jullie nog gaan beleven.

• 10 Juli 2014 - 17:28

Mieke En Wendy:

Zo wat een mooi verhaal weer! Jullie maken echt een fantastische reis, en dan kom je straks ook nog eens helemaal zen terug. Wat wil je nog meer:-) Heel veel plezier nog! Groetjes Mieke

• 25 Juli 2014 - 20:53

Mariette:

Hoi Hilde,
    Hartstikke leuk om weer je enthousiaste verhalen te lezen! Dat weekje rust heb je daarna wel weer ingehaald denk ik.... Toch knap dat je het hebt volgehouden, lijkt me niks voor jou, een week stilte.
    Nog heel veel plezier samen!